Haberler

Türkiye’de marina kapasitesi sorunu: Yat sahipleri rakip ülkelere kayıyor

Yetersiz Marina Kapasitesi Fiyatları Katladı, Yat Sahipleri Alternatif Ülkelere Yöneldi

YATED’in yeni yönetim kurulu üyeleri tarafından düzenlenen basın toplantısında konuşan YATED Başkanı Murat Bekiroğlu, artan tekne ve yat bağlama fiyatlarının, sahiplerini zorladığına dikkat çekerek, “Tekne ve yat sektörü için en büyük tehdit, marinalardaki kapasite eksikliği ve buna bağlı olarak yükselen fiyatlar.” ifadelerini kullandı. Bekiroğlu, Türkiye’de mevcut marina sayısının 25-30 civarında olduğunu ve toplam bağlama kapasitesinin yaklaşık 6 bin 500 olduğunu belirterek, kapasitenin en az yüzde 50 oranında hızla artırılması gerektiğini vurguladı. Ayrıca, yeni marina yatırımlarının Türkiye’nin sahil bölgelerine değil, hazine arazilerine yapılması gerektiğini ve bu konuda özel sektör ve yatırımcıların teşvik ve desteklere ihtiyaç duyduğunu sözlerine ekledi. Bekiroğlu, yeni yatırımlarla arz-talep dengesinin sağlanacağını ve ülkenin daha fazla döviz kazanacağını ifade etti.

Marina Fiyatlarının Yükselmesi Türkiye’nin Rekabet Gücünü Zedeliyor

Bekiroğlu ayrıca, Türkiye ile rakip ülkelerin marina fiyatlarını karşılaştırarak şunları aktardı: “Fransa’nın merkezi konumundaki Monaco’da, 42 metrelik bir teknenin yüksek sezonda günlük bağlama fiyatı 650 Euro iken, aynı tekne Göcek’e geldiğinde bir gün için 1.200 Euro talep ediliyor. Yunanistan, İtalya, Hırvatistan gibi ülkelerdeki marinalarla da karşılaştırıldığında,Türkiyede ki marinaların çok daha yüksek fiyatlarla hizmet sunduğunu belirtti.

Kapasite Sorunu Acilen Çözülmeli

Bekiroğlu, Türkiye’de Bodrum’da günlük 700 Euro ödenerek bir marina yerinin kiralanabileceğini ancak Yunanistan’da günlük 35 Euro’ya konaklama yapılabilecek yerlerin olduğunu ifade etti. Bekiroğlu, ilgili bakanlıkların Antalya’dan başlayarak İstanbul’a kadar olan bölgelerde pilot yerler belirlemesi gerektiğini ve bu bölgelere marina yatırımlarının yapılması için çalışmalara başlanması gerektiğini söyledi. Yunanistan gibi ülkelerin Türkiye’ye göre çok daha fazla bağlama kapasitesine sahip olduğunu vurguladı.

Ayrıca, marinalardaki yüksek fiyatlar nedeniyle teknelerin ve yatların koylarda daha uzun süre kalmaya başladığını ve bu durumun ciddi çevresel kirliliğe yol açtığını belirten Bekiroğlu, Göcek koylarının bu durumdan etkilendiğini ve özellikle 20 metre ve üzeri büyük teknelerin denize girmek için normalde birkaç hafta kaldıkları koylarda bütün bir yıl kalmaya başladıklarını ifade etti. Bu durumun koyların kirlenmesine neden olduğunu ve sektör açısından önemli bir tehdit olduğunu söyledi. Bu nedenle, YATED olarak büyük kapasiteli bir temizleme teknesinin devreye alınması için çalıştıklarını ve her yıl bir adet bu tür teknenin denize indirilerek kullanılmasını planladıklarını belirtti.

Comments are closed.